budowy akumulatora

Akumulator jest urządzeniem, którego nie może zabraknąć w aucie. Jego nieprawidłowe działanie może całkowicie unieruchomić pojazd. W kwestiach związanych z budową samochodu wielu z nas zdaje się na mechanika. Warto jednak posiadać podstawowe informacje dotyczące tego urządzenia. Często to właśnie dzięki nim wiemy, jak właściwie dbać o akumulator w swoim samochodzie.

Akumulatory – co warto wiedzieć o ich działaniu?

Akumulator to, najprościej rzecz ujmując, jedno ze źródeł prądu stałego w samochodzie. Działa naprzemiennie z drugim źródłem – w zależności od modelu auta, może być to prądnica lub alternator. W akumulatorze gromadzona jest energia elektryczna, która później, w innej fazie jego pracy, może być z niego pobierana. Ilość ogniw, z których zbudowany jest akumulator, wpływa na uzyskane w końcowej fazie napięcie. Skrajne ogniwa posiadają różne bieguny, tzn. dodatni i ujemny. Za ich pośrednictwem akumulator połączony jest z obwodem elektrycznym auta. Polecany akumulator (https://www.ucando.pl/k/akumulatory/U1301) wśród specjalistów jest właściwie dostosowany do modelu samochodu. Nowsze wersje aut wymagają nieco innych parametrów niż te starsze. Proponowany sklep z akumulatorami to z pewnością Ucando.pl, gdzie każdy właściciel samochodu znajdzie odpowiedni model dla swojego samochodu.

Podstawowe informacje dotyczące budowy akumulatora

Najbardziej wierzchnią częścią jest obudowa, zwana również blokiem akumulatora. Wykonana musi być z materiału, który cechuje się kwasoodpornością. Popularnym budulcem wykorzystywanym do obudowywania akumulatorów jest polipropylen. Wewnątrz znajdują się wcześniej wspomniane ogniwa. Najczęściej spotyka się akumulatory wyposażone w sześć ogniw, dających napięcie 12V oraz w trzy ogniwa, pozwalające uzyskać w końcowej fazie działania akumulatora 6V (każde z ogniw generuje napięcie równe 2,13V). Kolejne ważne elementy to płyty (dodatnia i ujemna) oraz kratka. Te pierwsze zanurzone są w roztworze kwasu siarkowego. Na skutek reakcji chemicznej dochodzi do aktywizacji materiału czynnego płyt, co prowadzi do tego, że elektrolit przewodzi między nimi prąd. Kratka z kolei pełni funkcję swoistego szkieletu dla płyt. Na koniec należy wspomnieć również o klemach, w które wyposażone są akumulatory nowszej generacji. Klemy to zaciski zwierane śrubą. Z ich pomocą możliwe jest połączenie akumulatora z kablami zasilającymi. Przymierzając się do zakupu tego elementu warto wybierać sprawdzone sklepy jak przykładowo ucando.pl. Tańsze wersje niekiedy mogą okazać się złym, krótkotrwałym wyborem.

Akumulatory

Co może być przyczyną częstych wymian akumulatora?

  • Wybór wyłącznie krótkich tras – niestety akumulator wymaga czasami dłuższego pracowania. Alternator potrzebuje około dwudziestu minut dynamicznej jazdy, aby mieć możliwość przekazania energii akumulatorowi, którą wcześniej zużył na rozruch.
  • Rozładowanie akumulatora – sytuacja specyficzna w okresie zimowym. Niestety całkowite rozładowanie akumulatora połączone z biernością użytkownika najczęściej prowadzi do śmierci urządzenia.
  • Nadmierne wstrząsy – Wbrew pozorom agresywna jazda może mieć wpływ także na nasz akumulator. Wstrząsy potrafią uszkodzić płyty ogniw i doprowadzić do wewnętrznych zwarć. Warto kilkukrotnie sprawdzić, czy urządzenie jest poprawnie zamontowane i nie porusza się pod wpływem siły zewnętrznej.
  • Wilgoć – na obudowie akumulatora zbiera się brud i wilgoć, które należy sporadycznie usunąć. W przeciwnym wypadku narażamy się na ryzyko spięć.
  • Złe podłączenie przewodów rozruchowych – mimo prostej i czytelnej zasady, nadal zdarzają się przypadki błędnego podpięcia przewodów rozruchowych. Warto wiedzieć, że pomylenie biegunów kończy się zwarciami i całkowitym zniszczeniem.
[Głosów:2    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ