16 C
Warsaw
czwartek, Kwiecień 19, 2018

Jak wybrać kolor samochodu?

0

Planujesz zakup nowego auta? Jeśli tak, z pewnością dobrze wiesz, że będzie ono częścią twojej tożsamości. Dlatego oprócz marki, mocy silnika i wyposażenia ważną kwestię stanowi dobór lakieru. Nie warto ulegać stereotypom, ale wybrać barwę, która jednocześnie pasuje do samego auta i odpowiada twojemu gustowi. Warto rozważyć jeszcze kilka innych właściwości poszczególnych barw.

Uwaga na próbniki                                           

Często zdarza się, że auto kupowane w salonie nie jest dostępne od ręki w twoim wymarzonym wariancie kolorystycznym. W takiej sytuacji możesz skorzystać z dostępnych na miejscu próbników. Jeśli nie masz innej możliwości, pamiętaj, by porównywać poszczególne barwy w świetle dziennym. Najlepiej jednak skorzystać ze ściągawki w postaci auta polakierowanego w identyczny sposób. Warto zwrócić uwagę, czy nie jest ono pokryte choćby delikatną warstwą pyłu, która zdecydowanie wpływa na odbiór barwy.

Właściwości poszczególnych kolorów

Wszystkie ciemne barwy lakierów mają podobne właściwości, jedną z nich jest mocne nagrzewanie się w promieniach letniego słońca. Jeśli twoje auto przyjdzie ci na dłuższy czas zostawiać na nasłonecznionym parkingu, przemyśl taki wybór. Ten problem jest znacznie mniejszy w przypadku jasnych odcieni. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że zwłaszcza zimą kurz i inne zabrudzenia będą znacznie bardziej widoczne. Jeśli nie przepadasz za częstymi wizytami na myjni, te kolory nie są dla ciebie. Niemniej drobne wgniecenia i rysy będą słabiej widoczne. Pod tym względem przodują odcienie srebrnego, zbliżone do oryginalnego koloru karoserii. Kolejna decyzja dotyczy lakieru metalizowanego – nie dość, że wygląda on efektownie, to charakteryzuje się wyższą trwałością. Wybierając taki wariant, jesteś jednak skazany na wyższe koszty.

Jak dobrać optymalną barwę w przypadku naprawy?

Czas na praktyczną poradę. Jeśli zdarzy ci się stłuczka lub zarysowanie i konieczna będzie naprawa, należy optymalnie dobrać nowy lakier. Pomocna będzie tabliczka znamionowa widoczna pod maską. Niestety takie rozwiązanie sprawdza się tylko w przypadku relatywnie nowych aut. W starszych karoseria ulega utlenieniu. W takim wypadku najlepiej udać się do mieszalni lakierów, gdzie specjaliści pomogą w wyborze.

Nie tylko lakier – poznaj personalizowane opony

Jeśli jesteś indywidualistą, twoje auto może wyróżniać się na drodze nie tylko oryginalnym lakierem. Od niedawna istnieje również możliwość personalizacji koloru opon oznakowanych z serii P Zero produkowanych przez firmę Pirelli. Nowa technologia pochodzi prosto z Formuły 1, a efekt prezentuje się bardziej gustownie niż kolorowe felgi. Żywe i trwałe kolory to nie jedyna zalet opon oznakowanych. To one, dzięki precyzyjnemu wykonaniu i dopasowaniu do rozkładu mas auta, pozwalają osiągać maszynie maksimum możliwości. Na uwagę zasługuje również system PNCS odpowiadający za redukcję szumów.

Opony premium, a może budżetowe?

0

Kiedy w dziewiętnastym wieku niezależnie Wiliam Thompson oraz John Dunlop opracowali sposób na wykorzystanie procesu wulkanizacji kauczuku odkryty przez Charlesa Goodyeara nikt nie przypuszczał, jak wielki wpływ będzie miał ten wynalazek dla ludzkości. Przez pierwsze kilkadziesiąt lat opona była wykorzystywana głównie w rowerach, powodem były wysokie ceny kauczuku. Zmiana nastąpiła w czasie drugiej Wojnie Światowej, kiedy to w skutek zajęcia amerykańskich plantacji kauczuku, amerykańska firma BF Goodridge opracowała sposób na pozyskanie sztucznego kauczuku. Początkowo opony produkowane z tego nowego surowca były wykorzystywane głównie w celach wojskowych, ale już po wojnie firmy skierowały swoją produkcję na rynek cywilny. To był początek wielkiej kariery opony w motoryzacji.

Jak przygotować samochód do sezonu letniego?

0

Większość kierowców dokłada wszelkich starań, żeby przygotować swoje auta do zimy. Jest to jak najbardziej uzasadnione, gdyż podczas mrozów i opadów śniegu sytuacja na drogach jest szczególnie niebezpieczna. Stosunkowo mało mówi się natomiast o przygotowaniu samochodu do wiosny i lata. Co każdy kierowca powinien zrobić, kiedy nastaną cieplejsze dni?

Przede wszystkim wielkie sprzątanie

Przygotowania dobrze jest zacząć od dokładnego sprzątania. Zimą nasze auto prawdopodobnie wiele przeszło, dlatego zasługuje na coś więcej niż tylko szybką, automatyczną myjnię. Samochód warto wyczyścić zarówno na zewnątrz, jak i w środku, jako, że zimą w kabinie gromadzi się dużo błota i wilgoci.

Opony na wiosnę

Wiele mówi się o jesiennej wymianie opon na zimowe. Jest to jak najbardziej uzasadnione, gdyż jazda na oponach letnich po oblodzonej drodze jest praktycznie niemożliwa. Równie niewskazane jest poruszanie się na oponach zimowych, kiedy warunki klimatyczne temu nie sprzyjają. Jazda na nich po suchej drodze jest mało komfortowa, a ponadto prowadzi do większego zużycia paliwa.

Kiedy można zmienić opony na letnie? Nie jest to łatwe pytanie, gdyż pogoda w Polsce lubi zaskakiwać. Z pewnością nie należy się z tym nadmiernie spieszyć, choćby ze względów bezpieczeństwa. Możemy pomyśleć o wymianie w momencie, kiedy temperatura za oknem na stałe osiągnie około siedmiu stopni.

Opony letnie wykonane są z innych materiałów niż zimowe, mają też inną strukturę, która zapewnia kierowcy krótszą drogę hamowania. Ich wykorzystanie pozwala na szybszą i bardziej komfortową jazdę.

Obowiązkowa kontrola techniczna samochodu

Nowy sezon to doskonała okazja do przeglądu stanu technicznego samochodu. Niezwykle istotna jest kontrola układu hamulcowego. Należy sprawdzić, czy nie dochodzi do wycieku płynu hamulcowego. Jeżeli jest taka potrzeba – wymieńmy klocki i tarcze hamulcowe. Warto sprawdzić również układu kierowniczego, układu wydechowego i zawieszenia.

Wentylacja i klimatyzacja

Na wiosnę dobrze jest zadbać o wentylację wnętrza naszego auta. Wskazana jest wymiana filtra kabinowego, zwłaszcza jeżeli cierpimy na różnego rodzaju alergie. Należy dołożyć wszelkich starań, żeby pozbyć się kurzu i grzybów, które zmniejszają komfort jazdy i są niebezpieczne dla naszego zdrowia. Sprawdźmy również jak działa klimatyzacja. Jeżeli mamy co do niej jakiekolwiek zastrzeżenia – udajmy się do serwisu.

Sprawdźmy stan płynów

Oprócz poziomu płynu hamulcowego należy sprawdzić również stan płynu w chłodnicy, płynu hydraulicznego znajdującego się w zbiorniczku wspomagania kierownicy, a także stan oleju silnikowego. Zimą korzystamy ze specjalnego płynu do spryskiwania szyb, dlatego wiosną dobrze jest wymienić go na inny.

Co jeszcze może zrobić kierowca?

Wiosna to doskonały czas na odświeżanie auta i naprawianie ewentualnych szkód, które pojawiły się zimą. Kierowcy mogą uzupełnić ubytki lakieru, wymienić wycieraczki, czy choćby wypolerować szyby.

Przegląd motocykla po sezonie?

0
Przegląd motocykla po sezonie?

Motocykle stają się w Polsce nie tylko coraz powszechniejszym sposobem zwiedzania kraju, ale również codziennym środkiem transportu w okresie wiosenno-jesiennym. W jaki sposób jednak powinniśmy przygotować nasz motocykl do zimowania? Co powinniśmy sprawdzić na zakończenie sezonu, aby mieć pewność tego, że na wiosnę nasz motocykl będzie tak samo sprawny, jak w obecnym sezonie?

Kupujemy interkom motocyklowy

0
Kupujemy interkom motocyklowy

Jazda na motocyklu staje się coraz powszechniejsza. Dobrej klasy motocykl jesteśmy obecnie w stanie kupić za kilkanaście tysięcy złotych, a tym samym spędzanie czasu z wiatrem we włosach dostępne jest niemal dla każdego. Jak jednak porozumiewać się z innymi motocyklistami podróżującymi razem z nami?

Jak często wymieniać wycieraczki Bosch?

0

Dobra widoczność podczas jazdy samochodem w deszczu lub śnieżycy to jeden z gwarantów naszego bezpieczeństwa na drodze. Dla zapewnienia optymalnej widoczności warto sięgać po markowe wycieraczki samochodowe tj. produkty marki Bosch. Wybieramy wycieraczki dopasowane do konkretnego modelu auta, zapewniające cichą i wydajną pracę w każdych warunkach pogodowych i klimatycznych. Niestety nawet najlepsze wycieraczki samochodowe z czasem się zużywają i gdy na powierzchni szyby zaczną pojawiać się smugi, należy pomyśleć o ich wymianie na nowe. W ogóle jak często należy wymieniać markowe wycieraczki? Robić to raz w roku, a może częściej?

Co wpływa na żywotność wycieraczek samochodowych?

Niezależnie od tego, czy używasz oryginalnych wycieraczek Bosch, czy słabszej jakości zamienników, na czas ich przydatności do użycia w dużym stopniu wpływa sposób eksploatacji auta. Delikatna powierzchnia piór wycieraczek pod wpływem tarcia o powierzchnię szyby ulega systematycznej degradacji i jeśli na powierzchni szyby znajdować będą się twarde cząstki brudu (ptasie odchody, drobiny kurzu, przyschnięte do szyby owady) lub lód, proces ich degradacji znacznie przyspieszy. Dlatego przed wyruszeniem w dłuższą trasę warto przetrzeć powierzchnię piór, usuwając z nich większe zanieczyszczenia i przy okazji usunąć z szyby trwale przylegające do niej cząstki stałe – zwykle wystarczy polać szybę wodą i w ten sposób rozmiękczyć zabrudzenia lub lód. Pomimo stosowania nowoczesnej technologii produkcji przez firmę Bosch wycieraczki wciąż narażone są na szybsze zużycie pod wpływem działania słońca i wysokich temperatur powietrza. Dlatego, jeśli tylko zostawiasz swoje auto na dłużej, na słońcu, unieś wycieraczki do góry, tak by ich delikatne pióra nie stykały się z rozgrzaną powierzchnią szyby. W ten sposób zapobiegniesz ich odkształceniu i uszkodzeniu.

Kiedy muszę wymienić wycieraczki?

Producent oryginalnych wycieraczek Bosch zaleca ich wymianę raz w roku, w przypadku standardowej eksploatacji auta lub raz na 6 miesięcy w przypadku samochodów pokonujących rocznie dystans większy niż 30 tys. kilometrów. Oczywiście rzeczywista częstotliwość wymiany wycieraczek może być inna – wiele zależy w tym przypadku od sposobu eksploatacji auta, w tym od wymienionych wcześniej obiektywnych czynników środowiskowych. Kierowcy, którzy rzadko korzystają z auta i je garażują, mogą używać jednego kompletu wycieraczek nawet przez kilka sezonów. Z kolei właściciele terenówek i miłośnicy off-road, wybierający oryginalne produkty Bosch, wycieraczki zmieniać i tak będą znacznie częściej, na przykład co trzy miesiące lub po każdej większej samochodowej eskapadzie.

Promocja na kurs prawa jazdy – czy warto ich szukać?

0

Jednorazowa kwota, jaką kandydaci na kierowców muszą zapłacić za kurs na prawo jazdy waha się w zależności od danej szkoły jazdy, miejsca szkolenia oraz wielu innych cech – zawsze jest to jednak kwota zdaniem wielu zbyt wysoka. Koszt ten ma co prawda realne uzasadnienie i często kwota płacona przez kursanta nie pokrywa nawet wszystkich wydatków, jakie musi ponieść szkoła jazdy. Tym samym trudno jest liczyć na to, że szkoły będą oferowały dodatkowo jakieś realne promocje na kurs prawa jazdy – realne w sensie rzeczywistej obniżki ceny kursu, a nie w postaci dopisania obok obecnej ceny, dużo wyższej i przekreślonej kwoty, sugerującej obniżkę.

Wiele elementów związanych ze zdobyciem uprawnień przez przyszłych kierowców ma określone ustawowo ceny i z pewnością nie uda nam się za nie zapłacić mniej. Do takich elementów zaliczają się choćby koszt obowiązkowego badania lekarskiego, ustalony na poziomie 200 złotych, oraz koszt samego egzaminu. Za egzamin teoretyczny będziemy musieli zapłacić 30 złotych, koszt egzaminu praktycznego zależy od kategorii, którą chce zdobyć kandydat, jednak nawet zdając na popularną kategorię B musimy się liczyć z łącznym kosztem egzaminów rzędu 200 złotych – i to tylko przy założeniu, że uda nam się zdać za pierwszym razem. Jeśli zaliczymy część teoretyczną, a polegniemy na praktycznej – szczęśliwie powtórzyć musimy tylko opłatę za część praktyczną.

Gdzie zatem miejsce na promocję?

W znacznej części szkół możliwa jest (w ograniczonym zakresie) negocjacja cen. Warto też pytać o rozwiązania pakietowe – kupując wraz z kursem jednocześnie pakiet dodatkowych godzin jazdy, mamy szansę zapłacić mniej, niż gdybyśmy kupowali oba te elementy osobno. Również dokupując same godziny jazdy, często możemy liczyć na zniżkę, jeśli zamówimy jednocześnie 5 lub 10 godzin. zamiast kupować je pojedynczo. Zawsze jest więc jakiś potencjał na promocję – trzeba czasem tylko o nią zapytać.

Najlepsze teamy w WRC

0

W WRC ogromne znaczenie ma nie tylko samochód i tor, ale przede wszystkim zespół kierowców. To właśnie od nich zależy jakość widowiska. Największych emocji można doświadczyć oglądając najbardziej znane teamy WRC.

Dacia – atrakcyjne samochody dla każdego

0

Dacia od wielu lat postrzegana jest w Polsce jako marka niedroga i solidna. Stosunek ceny do jakości sprawia, że kolejne modele rumuńskiego producenta cieszą się niezmienna popularnością.

Czym jest PKK?

0

Osoby, które po raz pierwszy ubiegają się o prawo jazdy w pierwszej kolejności muszą wyrobić sobie numer PKK, czyli tzw. Profil Kandydata na Kierowcę. Jeżeli wniosek jest składany na dwie kategorie jednocześnie, to automatycznie zostaną wygenerowane dwa niezależne numery PKK.

Czym jest PKK?

PKK najprościej rzecz mówiąc to internetowy dokument, który jest generowany w elektronicznym systemie przez wydział komunikacji starostwa powiatowego. Profil Kandydata na Kierowcę zawiera wszystkie dane oraz informacje, które identyfikują kandydata ubiegającego się o wydanie prawa jazdy. Jedynie zdobycie numeru PKK upoważnia nie tylko do przystąpienia na egzamin na prawo jazdy, ale również do przystąpienia na szkolenie.

Jakie dokumenty trzeba posiadać aby uzyskać numer PKK?

W pierwszej kolejności należy prawidłowo wypełnić specjalny wniosek o wydanie prawa jazdy. Kandydat powinien posiadać dowód osobisty, fotografię oraz orzeczenie lekarskie stwierdzające brak jakichkolwiek przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami. Badania kierowców można wykonać między innymi w badania-kierowcow.warszawa.pl. Osoby niepełnoletnie muszą posiadać również pisemne zezwolenie rodzica albo opiekuna. Jeżeli wnioskodawca posiada już prawo jazdy, to musi przedstawić także kserokopię tego dokumentu.

W niektórych przypadkach wymagane jest również orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem oraz kserokopię karty pobyt, wizy pobytowej albo innego dokumentu, który potwierdza legalny pobyt na terenie Polski. Cudzoziemcy powinni posiadać także kserokopię wydanego za granicą prawa jazdy wraz z tłumaczeniem.

O przebiegu badania możesz przeczytać na http://www.badania-kierowcow.warszawa.pl/przebieg-badan/