klimatyzacja samochodowa

Aktualnie kupując używane auto, coraz trudniej jest spotkać egzemplarz, który nie ma na wyposażeniu klimatyzacji. Wśród nowych samochodów jest to standard. Jeśli użytkujesz pojazd wyposażony w klimatyzację, to powinieneś poznać elementy składowe całego układu. Układ klimatyzacji w samochodzie zbudowany jest z:

– Kompresora

– Skraplacza

– Osuszacza

– Parownika z zaworem rozprężnym

W dzisiejszym artykule poznasz nieco dokładniej budowę i funkcje wymienionych wyżej elementów układu klimatyzacji.

Jak działa kompresor klimatyzacji?

Kompresor jest uznawany za najważniejszy element całego układu. Niestety jest też najdroższą częścią klimatyzacji. Można porównać go do pompy, która pozwala na krążenie czynnika klimatyzacji po całym układzie. Kompresor nazywa się także sprężarką układu klimatyzacji. Zadaniem sprężarki jest zassanie czynnika, który znajduje się w parowniku, i tłoczenie go w formie sprężonej do skraplacza. Proces tłoczenia prowadzi do wyraźnego zmniejszenia objętości gazu, co ma wpływ na prawidłowe działanie całego układu.

Jak działa skraplacz klimatyzacji?

Skraplacz nazywany jest także kondenserem klimatyzacji. Jego zadanie polega na odprowadzeniu ciepła z czynnika i jego schłodzenie. Jest to niezbędne, ponieważ czynnik wydostający się z kompresora ma wysoką temperaturę. Niezbędna jest zatem jej regulacja do określonego poziomu. Skraplacz jest zazwyczaj montowany w okolicy chłodnicy silnika.

Jak działa osuszacz klimatyzacji?

Osuszacz jest jednym z kluczowych elementów układu klimatyzacji w samochodzie. Jego zadaniem jest usunięcie wilgoci, która znajduje się w oleju sprężarki oraz w czynniku chłodzącym. Dzięki temu cały układ klimatyzacji jest chroniony przed negatywnym działaniem wilgoci i związanej z nią korozją. Pojawienie się rdzy w układzie jest bardzo groźne. Może doprowadzić do zanieczyszczenia czynnika chłodzącego i zablokowania skraplacza.

Funkcją osuszacza jest filtrowanie i usuwanie zanieczyszczeń pojawiających się w układzie. To chroni pozostałe elementy klimatyzacji przed uszkodzeniem. Osuszacz ma formę niewielkiego zbiorniczka wykonanego z aluminium. Jest on wypełniony granulkami. Najczęściej znajduje się na przewodach pomiędzy parownikiem a skraplaczem. Pamiętaj, że osuszacz należy wymieniać średnio co 2 lata. Tym bardziej że jego cena wcale nie jest wygórowana. Z drugiej strony nieprawidłowe działanie tego podzespołu może narazić Cię na dużo większe wydatki.

Jak działa parownik i zawór rozprężny klimatyzacji?

Parownik to element klimatyzacji, który ma usuwać ciepło z powietrza przenikającego z kabiny pasażerskiej do układu. W parowniku zachodzi proces osuszania powietrza i zmiany stanu czynnika z płynnego w gazowy. Parownik znajduje się w tym samym miejscu co nagrzewnica. Z kolei zawór rozprężny ma sterować przepływem czynnika klimatyzacji, temperaturą i ciśnieniem gazu w układzie. Zawór montuje się pomiędzy parownikiem a osuszaczem.

Znając poszczególne części klimatyzacji samochodowej, wiesz jak serwisować cały układ. Jeśli szukasz konkretnych podzespołów do układu klimatyzacji w Twoim aucie, to odwiedź stronę climapartner.pl. Na stronie firmy Climapartner znajdziesz także bogatą ofertę czynników oraz chemii do układu klimatyzacji.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ