Leasing to bardzo popularna forma finansowania zakupu aut lub – mówiąc precyzyjniej – użytkowania samochodu. Ma wiele zalet zarówno dla osoby, która korzysta z auta, jak i leasingodawcy. Kierowca za koszt miesięcznej raty ma do dyspozycji auto, często jego jedynym zmartwieniem jest jedynie koszt paliwa, bo za wszystkie inne koszty odpowiada instytucja oferująca leasing. Jeśli w międzyczasie pogorszy się jego sytuacja finansowa lub uzna, że nie potrzebuje już samochodu może bez konsekwencji zrezygnować z leasingu. Instytucja dająca leasing ma comiesięczny przychód w postaci raty, a także zabezpieczenie zobowiązania w postaci auta, które w istocie należy do niej. Przez długi czas leasing dotyczył tylko samochodów nowych. Od pewnego czasu coraz popularniejszy staje się jednak również leasing samochodów używanych. W ogólnych założeniach działa on bardzo podobnie, jak o wiele powszechniejszy leasing aut nowych. Różni się natomiast szczegółami. Jakimi? O tym dalej w tekście.

Leasing używanych samochodów – jak działa?

W tradycyjnym leasingu aut użytkownik wybiera nowy model samochodu i podpisuje z leasingodawcą umowę według której płaci comiesięczną ratę. Najczęściej po okresie leasingu samochód przechodzi na własność leasingobiorcy. Jeśli jednak w międzyczasie uzna on, że nie chce płacić rat lub nie potrzebuje samochodu, może zrezygnować z płacenia. Traci wówczas możliwość użytkowania, ale jednocześnie nie ma comiesięcznego zobowiązania, na które trzeba wyłożyć co najmniej kilkaset złotych. Jeśli tak postąpi, samochód przechodzi na własność firmy, która udzieliła leasingu. Ta może następnie sprzedać auto i w ten sposób odzyskać różnicę, a nawet zarobić. Tak samo wygląda leasing samochodów używanych. Trzeba jednak pamiętać, że leasingodawcy w takim wypadku są bardziej ostrożni, bo samochód może mieć niższą cenę początkową i szybciej tracić na wartości z biegiem czasu. Leasingodawca musi więc wykalkulować czy opłaca mu się „wynająć” samochód, który po okresie leasingu może być już wart niewiele.

Jaki używany samochód można wziąć w leasing?

W związku z powyższymi obostrzeniami leasing używanych samochodów jest w pewien sposób ograniczony. Przede wszystkim samochód nie może być bardzo stary. Najlepiej 2-, 3-letni, a w wyjątkowych okolicznościach, gdy jego cena jest wysoka – 5-letni. Wynika to nie tylko z jego wartości, ale również z faktu, że często to leasingodawca zobowiązuje się do pokrywania wszelkich kosztów eksploatacji i napraw. Im starszy samochód, tym większe ryzyko wystąpienia usterek. Kolejna kwestia to wspomniana już wartość auta. Leasingodawcy chętniej zgodzą się na leasing samochodu używanego wyższej klasy tzw. premium, bo nawet używany może być wart więcej niż niejeden nowy, a ewentualna utrata na wartości będzie z pewnością niższa niż samochodu nowego niższej klasy. Nie ma za to co liczyć na to, że opłaci się wziąć w leasing tani używany samochód. Jeśli nawet znajdzie się leasingodawca, który zdecyduje się podpisać umowę, może naliczyć tak wysokie opłaty i koszty, że nie będzie to w żaden sposób opłacalne.

Leasing używanych aut – gdzie szukać samochodów?

Rynek używanych aut w Polsce jest bardzo duży, więc teoretycznie nie powinno być problemu ze znalezieniem używanego auta do wzięcia w leasing. Nawet przy założeniach przedstawionych w poprzednim akapicie. Auta można szukać na własną rękę. Następnie należy również we własnym zakresie znaleźć leasingodawcę. Wiąże się to ze wszystkimi znanymi utrudnieniami przy zakupie używanego auta. Są jednak inne i wygodniejsze rozwiązania. Można zgłosić się do firmy leasingującej, która nie tylko oferuje usługę finansową, ale również ma w ofercie samochody. Najczęściej pochodzą one z flot firmowych, które były wzięte w leasing od nowości. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim ma się pewność, że auto było odpowiednio zadbane, bo jeśli było leasingowane, z pewnością było serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi, a wszystkie usterki były skrupulatnie odnotowane i naprawiane zgodnie z zaleceniami producenta. Przykład takiej oferty można znaleźć pod tym linkiem – http://www.master1.pl/. Do wyboru jest tam wiele samochodów w ratach leasingowych od kilkuset złotych do nawet ponad dwóch tysięcy, a z oferty leasingu mogą skorzystać zarówno firmy, jak i osoby prywatne.

Leasing samochodu używanego – ile kosztuje?

Decydując się na leasing samochodu używanego trzeba pamiętać, że sama rata często nie jest jedynym kosztem. Często leasingodawcy decydują się udzielić leasingu, ale oprócz comiesięcznej opłaty mogą oczekiwać wpłaty początkowej, która stanowi procent wartości auta. Stawki są bardzo różne i zależne są od wartości samochodu i ewentualnego jej spadku. Zazwyczaj to około kilku, kilkunastu procent, ale zdarzają się również oferty, gdzie za udzielenie leasingu trzeba zapłacić nawet 40 procent. Do takich ofert trzeba podchodzić z dużą ostrożnością, bo może okazać się, że pomimo niskiej raty wcale nie są one atrakcyjne. Warto też doprecyzować czego za określoną kwotę miesięczną można oczekiwać od leasingodawcy. Czasem jest to „tylko” możliwość użytkowania samochodu, ale wszystkie koszty z tym związane trzeba ponosić samodzielnie, czasem w ramach raty można liczyć na obsługę serwisową.

Leasing aut używanych – ciekawa możliwość warta rozważenia

Leasing samochodów używanych staje się coraz popularniejszy, a oferta leasingodawców w tym zakresie z pewnością będzie rozszerzać. Szukając auta dla siebie, warto rozważyć taką formę finansowania, bo może okazać się o wiele korzystniejsza finansowo niż tradycyjny kredyt.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ