Skoda

Historia czeskiej marki nawiązuje do dwóch wątków oddzielonych od siebie w czasie i przestrzeni. W 1985 roku w Pilźnie założono zakłady, które początkowo zajmowały się przemysłem metalowym, a w czasie przerodziły się w zakład zbrojeniowy. Nazwa firmy pochodzi od nazwiska Emilia Skody -kierownika firmy i późniejszego właściciela. W 1990 roku zakłady Skody należały do największych zakładów przemysłowych na terenie Austro- Węgier. Po wojnie firma poszerzyła asortyment by w 1924 roku wyprodukować pierwsze auto – model Skoda 25/100.

W 1895 roku dwóch kolegów, Vaclaw Laurin ( mechanik) i Vaclav Klement ( księgowy) założyli firmę produkującą rowery, później również motocykle, aż w końcu w 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna modelu Voiturette trwała do roku 1928, w którym to doszło do fuzji firmy Laurin&Klement z zakładami Skody. Jednym z pierwszych modeli nowej Skody był roadster 150. Sukces na arenie rynkowej przyniósł jednak model Popular. Przed wojną udało się jeszcze wyprodukować modele 636, Rapie, Favorit, 640 Superb. Ponadto model Popular sport odnosił sukcesy na rajdach m.in. drugie miejsce w rajdzie Monte Carlo.

Czas II Wojny Światowej przemienił firmę w zakład zbrojeniowy, który stał się fabryką elementów samolotowych, silników do ciągników, wałów karbowych, kół zębatych i amunicji pod wodzą III Rzeszy.

Po wojnie Skoda przekształciła się w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mlada Boleslav i była monopolistą na czechosłowackim rynku motorowym. Zmodernizowała i ponowiła produkcję modelu Tudor, początkowo w wersji dwu drzwiowej, a później również cztero drzwiowej. Popularność tego auta doprowadziła do wykonywania różnych typów nadwozi tego modelu – coupe, roadster, limuzyna, a nawet furgon. Kolejny model 1200 posiadał całkowicie stalową karoserię, jednak większą popularnością cieszyły się wówczas modele 440, Octavia i Felicja.
W kolejnych latach firma produkowała wiele modeli stosując ciekawe rozwiązania jak silnik bokser w modelu 1000MB. We współpracy z włoskim stylistą Carozzeria Stille Bertone Skoda pokazała na wystawie w Brnie w 1964 roku model FavoritAA, którego łączna produkcja przekroczyła 1mln sztuk. Następca „Favoritki” pojawił się w roku 1994 i był to model Felicja. W tym czasie została nawiązana już współpraca z koncernem Volkswagena. Model Felicja był pierwszym, który zbudowano we współpracy z niemiecką technologią. Zastąpiła go w 2001 roku Skoda Fabia.
Obecnie w Polsce dostępne są modele: Skoda Fabia – najlepiej sprzedający się model w Polsce, Octavia – klasa średnia, Super – limuzyna na płycie podłogowej Passata, Roomster – samochód użytkowy i od niedawna suv Skoda Yeti.