Peugeot

Za początki marki można przyjąć rok 1810, w którym to bracia Jean- Pierre i Jean- Frederic przekształcili rodzinny młyn w odlewnię stali. Firma Braci Peugeot produkowała narzędzia i urządzenia domowe, młynki do kawy, noże itp. W 1850 roku zarejestrowano logo marki – lew stojący na tylnych łapach. Logo to istnieje do dziś.

Pod koniec XIX wieku synowie braci Peugeot przekształcili firmę ojców w produkującą rowery. Kolejne natomiast pokolenie zdecydowało się na produkcję automobili. W 1891 roku wyprodukowano pierwszy pojazd pod marką Peugeot z silnikiem spalinowym. Peugeot sprzedał 300 takich samochodów. Były to dwu- cylindrowe silniki o pojemności 55cm3 umieszczone z tyłu. Maksymalna prędkość dochodziła do 18km/h.

W 1896 roku doszło do rozłamu wewnętrznego i firma podzieliła się na Societe des Automobiles Peugeot produkującą samochody oraz na Peugeot Freres kontynuującą rodzinną tradycję w produkcji narzędzi domowych ze stali.

Peugeot konstruujący samochody wypuszczał nowsze marki. Coraz to większe silniki o mocy 60KM i inne ulepszenia typu pneumatyczne opony czy składana przednia szyba znalazły wielu fanów. Firma poszerzała swój asortyment. Zajmowała się produkcją również motocykli czy ciężarówek. W 1912 roku otworzono jeden z największych zakładów Peugeota w Sochaux ( działający do dziś).
W czasie wojny firma produkuje na rzecz wojska. Silniki do czołgów i samolotów, bomby, naboje, wszystko to produkowano dla francuskiej armii w fabrykach Peugeota.

Od 1929 roku firma przejmuje jednolite nazewnictwo dla swoich modeli. Trzycyfrowe z zerem po środku symbole są stosowane do dziś. Pierwszym tak oznakowanym samochodem był 201 ( auto z niezależnym zawieszeniem przednich kół). Pierwsza liczba oznacza klasę a ostatnia serię.

W czasie II Wojny Światowej zakłady Peugeota przejęli Niemcy oddając je w zarządzanie Ferdynanda Porsche. Po wojnie pierwszym modelem jaki się ukazał był zmodernizowany m.in. o hydrauliczne hamulce Peugeot 202.

W latach 70- tych firma próbowała nawiązywać współpracę z innymi francuskimi producentami. Ostatecznie doszło do zacieśnienia więzi z Renaultem w 1966roku, a 10 lat później Peugeot wykupił 90% udziałów Citroena znajdujących się wówczas w rękach Michelina. Od tego czasu firmy wspólnie pracują nad nowymi technologiami i rozwiązaniami silnikowymi.

Marka Peugeot uchodziła za luksusową (auta nazywano francuskimi Mercedesami). Dopiero wprowadzenie serii 100 zmieniło wizerunek marki na producenta aut popularnych. W latach 80- tych sukcesy odnosiły prawie wszystkie modele tej firmy ( 205, 405, 605). Model 206 z 1998 roku miał duży wpływ wygląd obecnych Peugeotow, gdyż stylizacja jego nadwozia wciąż nawiązuje do teraźniejszych modeli.

W Polsce obecnie dostępna gama modeli: 107 – najmniejszy model zaprojektowany wspólnie z Toyotą, 207 – hatchback segmentu B, 308 – auto klasy średniej oferowane w nadwoziu hatchback i kombi, 308 to klasa niższa -średnia, 407 – najpopularniejszy model, przedstawiciel klasy średniej, 508 – komfortowy sedan, bliźniak Citroena C5, 3008 – od 2009 roku reprezentuje firmę Peugeot w klasie SUV, 4007 – crossover SUV, większy brat modelu 3008, zbudowany dzięki pomocy Mitsubishi na bazie modelu Outlander, 5008 – nowość roku 2010, kompaktowy miniivan, 807 – przedstawiciel segmentu van, RCZ – od 2010 roku sportowy model Peugeota, zbudowany dzięki dużym doświadczeniom firmy w sportach motorowych, m.in. wyścigi Le Mans, Bipper, Partner, Expert, Boxer są samochodami dostawczymi rożnej wielkości i przeznaczeniu, iOn – nowość Peugeota – miejski mini-samochód o napędzie elektrycznym, w ofercie od 2010 roku.