Opony do motocykla

Rodzaj zastosowanych w motocyklu opon ma olbrzymie przełożenie na warunki i komfort jazdy. Opony należy dobierać nie tylko pod kątem konkretnego modelu pojazdu, którym się poruszamy, ale również preferowanego stylu jazdy. Inne opony wybierzemy na podróż na długi dystans, inne na czas dynamicznej jazdy po mieście. Poniżej podpowiadamy jak wybierać opony do motocyklu by zakup był udany.

Dobór opon motocyklowych – styl jazdy

Osoby poruszające się na motocyklach turystycznych powinny wybierać opony o takim właśnie przeznaczeniu. Są to najczęściej opony turystyczne lub turystyczno-sportowe. Wykorzystane w ich produkcji materiały oraz pokrywający je bieżnik zostały dostosowane do rozmaitych warunków jazdy.

Opony takie dobrze sprawdzają się podczas jazdy na różnej nawierzchni – zarówno mokrej jak i suchej. Jest to wybór gwarantujący bezpieczeństwo w czasie długich, turystycznych podróży.

Do szybszej i bardziej zawrotnej jazdy wykorzystuje się opony sportowe. Są to opony po które sięgają m.in. kierowcy rajdowi oraz zawodowi. Ich skład chemiczny oraz konstrukcja zostały zoptymalizowane dla osiągnięcia maksymalnego przyspieszenia oraz prędkości.

Dzięki szybkiemu i równomiernemu nagrzewaniu się oraz odporności na ścieranie bieżnika, dobrze radzą sobie w czasie dynamicznej jazdy oraz nagłego hamowania. Gwarantują wysoką przyczepność, precyzyjne i stabilne prowadzenie. Opony takie znajdziesz w ofercie sklepu internetowego: Skyseba.

Opony dostosowane do marki twojego motocykla

By upewnić się jakich opon dokładnie potrzebujemy należy zapoznać się z informacjami podanymi przez producenta. Najczęściej informuje nas o preferowanej marce opon, rodzaju bieżnika, rozmiarze, indeksach prędkości oraz nośności. Dobrane według tych kryteriów opony będą nie tylko działać sprawnie, ale również wspomagać działanie pozostałych elementów w poszczególnych układach.

Najczęściej stosowane konstrukcje opon to opona diagonalna zwana również krzyżową oraz opona radialna czyli promieniowa. Opona diagonalna posiada specjalną konstrukcję osnowy – w której znajdują się specjalne warstwy kordu. Jest to włókno, które wzmacnia ogumienie gwarantując jego większe usztywnienie oraz tłumienie drgań powstających w czasie jazdy. W warstwach tych wykorzystano gumowe nici, stalowe linki lub inne drobne elementy pozwalające uzyskać opisane efekty.

Opony radialne posiadają kord z ułożonych promieniowo stalowych linek. Ich odpowiednie nachylenie względem płaszczyzny symetrii opony pozwala uzyskać odmienne korzystne efekty. Przede wszystkim – opony takie świetnie trzymają się podłoża podczas dynamicznej jazdy i wchodzenia w zakręty. Dzięki dużej elastyczności, gwarantują również wysoki komfort podczas przemieszczania się pod różnym podłożu oraz na dłuższy dystans.

Przed założeniem opon warto upewnić się co do ich ciśnienia. Ma ono również duży wpływ na komfort jazdy oraz nasze bezpieczeństwo w czasie podróżowania. Obniżone ciśnienie może prowadzić do nadmiernej eksploatacji bieżniki i jego szybkiego stępienia. Uszkodzeniu ulec może także szkielet opony, co prowadzi do jej całkowitego zepsucia.

Zbyt duże ciśnienie prowadzi natomiast do starcia bieżnika w centralnej części opony. Zmniejsza się przez to powierzchnia styku między oponą a podłożem, a w rezultacie – motocykl traci na przyczepności i ma gorsze parametry jezdne. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]