Bezpieczeństwo jazdy samochodem zależy od wielu czynników, ale kluczową kwestią zawsze pozostaje sprawność poszczególnych elementów układu hamulcowego. Część z nich podlega naturalnemu zużyciu, dlatego należy dokonywać regularnych przeglądów i jeśli zachodzi taka potrzeba wymieniać części, które tego wymagają. Jednym z takich elementów są klocki hamulcowe, które ścierają się podczas hamowania oraz tarcze hamulcowe. Producent zazwyczaj zaleca wymianę tych elementów w zależności od indywidualnego stylu i sposobu jazdy. Sprawdźmy zatem, ile wytrzymują polskie klocki hamulcowe?
Co to są klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe stanowią integralny element układu hamulcowego w każdym pojeździe. Wraz z upływem czasu podczas jazdy mocno się zużywają, przez co zwiększa się pojemność układu hamulcowego, a tym samym dochodzi do obniżenia poziomu płynu hamulcowego.
Klocki hamulcowe mają za zadanie wytworzyć taką siłę tarcia, która będzie skutecznie przeciwdziałać siłom działającym na poruszające się auto. Sam proces hamowania prowadzi do tarcia okładziny ciernej klocka o tarczę hamulcową. Wyzwalana jest wówczas temperatura, która w skrajnych przypadkach może wynosić nawet 1000 stopni Celsjusza. Takie warunki sukcesywnie prowadzą do wystąpienia zeszklenia na powierzchni okładziny, a efekt jest prosty do przewidzenia. Sprawność układu hamulcowego znacząco się obniża, a co za tym idzie spada bezpieczeństwo jazdy, którą gwarantują tylko sprawne klocki hamulcowe. Producent zazwyczaj podaje jaka jest średnia żywotność tych elementów, ale warto regularnie sprawdzać ich aktualny stan.
Wymiana klocków hamulcowych – ile wytrzymują te elementy?
Skąd wiadomo, kiedy wymienić klocki hamulcowe? Otóż większość tego typu elementów jest wyposażona w specjalne blaszki, które w trakcie hamowania wydają charakterystyczny dźwięk. Jeżeli polskie klocki hamulcowe nie posiadają już blaszek, wówczas kierowca usłyszy podczas hamowania charakterystyczne piszczenie.
Na żywotność klocków hamulcowych wpływa liczba przejechanych kilometrów, a także sposób eksploatacji pojazdu:
- spokojna jazda po mieście – 30 000 – 50 000 km
- dynamiczna jazda po mieście – 10 000 – 20 000 km
- spokojna jazda po trasie szybkiego ruchu – 50 000 – 80 000 km
- dynamiczna jazda po trasie szybkiego ruchu – maksymalnie 50 000 km
Aby zyskać pewność, że polskie tarcze hamulcowe i klocki są w pełni sprawne, należy często sprawdzać grubość okładzin. Dobrej jakości klocki hamulcowe marki Breck są wyposażone w rowki, które jednoznacznie wskazują na stopień starcia okładzin. Jeśli klocki hamulcowe są mocno zużyte, wówczas są one praktycznie niewidoczne.