Kupujemy i montujemy hak holowniczy

Nawet jeżeli nasz samochód nie został fabrycznie wyposażony w hak holowniczy, to nie nastręcza wielu trudności zakup dedykowanego haka do jakiegokolwiek współczesnego samochodu. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie takiego haka? Czy każdy hak ma takie same parametry i czy zawsze montaż wygląda tak samo?

Już na samym początku rozważań na temat haka holowniczego trzeba wspomnieć, że w większości przypadków producenci samochodów przewidują mocowania pod tego typu akcesorium. Może się jednak zdarzyć, że takich mocowań nie ma i konieczne jest wiercenie otworów – jak chociażby na przykładzie Mazdy 6. W większości przypadków jest to jednak możliwe bez szkody dla konstrukcji całego pojazdu!

Wygląd haka holowniczego?

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że wystający hak holowniczy zmienia sposób postrzegania danego samochodu – jego sylwetka jest zaburzona, a w wielu przypadkach montaż wiąże się z cięciem tylnego zderzaka. Warto zwrócić uwagę na to, że haki holownicze przeważnie dostępne są w kilku wersjach – począwszy od haka sztywnego, poprzez wyjmowany, a skończywszy na haku automatycznie chowanym pod zderzak.

Homologacja na hak?

W sklepie warto zwrócić uwagę na homologację danego haka holowniczego. Aby możliwy był jego montaż, a następnie wbicie w dowód rejestracyjny konieczne jest posiadanie homologacji oznaczonej jako „e” lub „E” (zgodnie z wymogami stawianymi przepisami Unii Europejskiej).

Ile kosztuje hak holowniczy?

Decydując się na zakup haka holowniczego musimy być gotowi na wydatek na poziomie przynajmniej kilkuset złotych za hak w najprostszej wersji. Haki automatycznie chowane to już wydatek na poziomie około dwóch tysięcy złotych!

Montując hak holowniczy posiadamy wybór pomiędzy gniazdem 7 pin oraz 13 pin. Ze względów praktycznych znacznie lepszym rozwiązaniem jest montaż gniazda elektrycznego 13 pin, a najwyżej w razie potrzeby posiłkowanie się redukcją do 7 pin. W drugą stronę nie byłoby to takie proste!

[Głosów:1    Średnia:5/5]